Amsterdam, Keizersgracht 269 – Huis ‘De Visscher’

Verkocht

Zeventiende-eeuws Amsterdams koopmanshuis – een van de gaafste interieurmonumenten van Nederland

De voorgevel is mooi maar onopvallend. Té bescheiden bijna in de ogen van wie het interieur kent. Keizergracht 269, eeuwenlang aangeduid als huis ‘De Visscher’ of huis ‘De Hoop’, herbergt een belangrijk interieurmonument (een van de belangrijkste van Nederland). Zeven mythische schilderingen van Antonie Elliger en tweeëntwintig landschapstaferelen van Willem Uppink, gaaf bewaarde behangselschilderingen uit de achttiende én de negentiende eeuw, nota bene op de plek waar ze zijn geschilderd… Een museum zou er een moord voor doen.

 

Salon in het achterhuis

De schilderingen zijn zo overweldigend dat de andere kwaliteiten van huis ‘De Visscher’ gemakkelijk over het hoofd worden gezien. Die kwaliteiten zijn er in grote overmaat: de enorme ruimte in voor- en achterhuis, de combinatie van woon- en werkruimte, de grote, stille, schilderachtige stadstuin, de overvloed aan fraaie historische details en de zorgvuldigheid waarmee het pand in de afgelopen jaren is gerestaureerd. En dan de locatie: een van de mooiste plekken van de wereldstad Amsterdam. Huis ‘De Visscher’ is uitermate geschikt voor zakelijk gebruik, maar is daarnaast ook een zeer comfortabel huis om (desgewenst meervoudig) te bewonen.

Huis ‘De Visscher’ stamt uit de Gouden (zeventiende) Eeuw, waarin het Amsterdam en de Amsterdammers bepaald voor de wind ging. Het pand is gebouwd in 1617 in opdracht van vermogende koopman Jan Cornelis Visscher. Bij een van de stadsuitbreidingen van Amsterdam kocht hij twee percelen grond aan de Keizersgracht en liet die bebouwen met een voor- en achterhuis, naar de gewoonte van die tijd. Nummer 269 betrok Visscher waarschijnlijk zelf. Vanuit het voorhuis dreef hij handel; zijn voorraden werden opgeslagen in het souterrain en op zolder. De bel-etage was winkel en woonruimte tegelijk.

Zoals de meeste grachtenhuizen in Amsterdam werd het pand verschillende keren aangepast aan de veranderende gewoonten en modes. De indeling werd hier en daar gewijzigd, er kwam een verdieping bij en het huis kreeg tot twee keer toe een andere voorgevel. De meeste veranderingen en verbouwingen zijn gedocumenteerd of zijn uit het huis zelf terug te lezen.

Ook na de Gouden Eeuw werd huis ‘De Visscher’ bewoond door vermogende, cultuurminnende families. De familie Van Mekeren-Rutgers bijvoorbeeld, die voor de zaal (de hoge stijlkamer in het achterhuis) een serie behangsels liet schilderen. Antonie Elliger, telg uit een bekend kunstschildersgeslacht, vervaardigde in 1736 zeven doeken gebaseerd op Vergilius’ heldendicht over Dido en Aeneas. Ook maakte Elliger een groot doek voor het plafond. Deze plafondschildering is later overgebracht naar een pand aan de Herengracht, waar ze nog altijd te zien is.

 

Kleine eetkamer in het achterhuis

Een kleine eeuw later was huis ‘De Visscher’ overgegaan in handen van de familie De Putter. Deze liet de voorgevel moderniseren en gaf schilder Willem Uppink opdracht om behangsels te maken voor maar liefst drie vertrekken. De twee kamers op de bel-etage van het voorhuis werden versierd met romantische taferelen in een arcadisch, on-Hollands landschap. In de tuinkamer is het idyllische leven op een buitenplaats aan de Vecht verbeeld. Opmerkelijk is dat de woning aan de buitenzijde werd verzakelijkt, terwijl de schilderingen van Uppink aan het interieur juist lieflijkheid en romantiek toevoegden.

Het mag een wonder heten dat de unieke verzameling aan interieurschilderingen in de twee eeuwen die volgden bijna volledig intact is gebleven. In de loop der tijd onderging huis ‘De Visscher’ nog diverse ingrepen en verbouwingen. De meest ingrijpende daarvan is ongetwijfeld de verbouwing van de tweede en derde etage, in 1949 uitgevoerd onder architect K.L. Sijmons, in opdracht van The British Council. Op de tweede etage realiseerde hij een enorme woonkamer met een grote vide. De onderste verdiepingen bleven daarbij ongemoeid en werden in gebruik genomen als consulaat. De Britse consul liet wel de schilderingen van Uppink restaureren, met subsidie uiteraard van de Nederlandse overheid.

De huidige eigenaar heeft huis ‘De Visscher’ vanaf 2005 laten restaureren. Dat deed hij met kennis van zaken, liefde voor detail en oog voor historie. Overal in het interieur bleef de tand des tijds zichtbaar. In het hele pand heerst een perfecte balans tussen leefbaarheid en museale waarde, tussen sleetsheid en wooncomfort. Markante toevoegingen van de huidige eigenaar zijn de fraai aangelegde tuin met zorgvuldig aangebrachte antieke elementen, en de nieuwe plafondschildering in de zaal. Het ontbrekende plafondstuk van Elliger is hier opnieuw aangebracht, niet als kopie maar als een nieuwe interpretatie van het origineel, dat het samenzijn van Dido en Aeneas verbeeldt.

 

Behangselschilderingen

Behangselschilderingen

Behangsels zijn in feite schilderijen, meestal in olieverf op doek, maar niet bestemd voor in een lijst. Behangsels werden gemaakt om er complete muurdelen mee te bespannen, vanaf de lambrisering tot aan het plafond. In de Gouden Eeuw waren deze behangsels een modern alternatief voor de gebruikelijke wandtapijten; ze pasten goed bij de groeiende voorkeur voor lichte interieurs. In de eerste helft van de achttiende eeuw werkten in de Amsterdamse behangselateliers zo’n 300 schilders en knechten. Later werd de belangstelling allengs minder. Verreweg de meeste behangsels werden in de loop der tijd losgesneden en ingelijst verkocht, of ze werden eenvoudig weggegooid. Behangsels die compleet zijn, in goede conditie verkeren en nog op de originele plaats te zien zijn, zijn zeer zeldzaam.

Galerij

Beknopte gegevens

Grondoppervlakte 289 m²
Woonoppervlakte ca. 955 m²
Gebouwinhoud ca. 2500 m³
Bouwjaar 1617
Globale indeling

Souterrain met eigen toegang vanaf de straat. Grote, nog in te delen ruimte aan de voorzijde (ca. 76 m²). Fraaie antieke keuken (ca. 28 m²) met daglicht via centrale lichthof. Toegang tot ruime provisiekelder onder het achterhuis (oorspronkelijk gebouwd als drijvende kelder). Servieskamer en tuinkamer (ca. 22 m²) met fraaie negentiende-eeuwse behangselschilderingen (Willem Uppink), openslaande deuren naar de tuin. Gang met eigen toegang naar de tuin. Bel-etage: verhoogde entree via hardstenen bordes. Vestibule en gang met marmeren vloer. Ontvangstkamer en dinerzaal en suite (samen ca. 55 m²), beide met negentiende-eeuwse behangsel¬schilderingen (Uppink) en beide voorzien van schouw en openhaard. Toiletgroep en garderobe. Kleine trapopgang naar monumentale zaal in het achterhuis (ca. 44 m²), met unieke en originele zeventiende-eeuwse behangselschilderingen (Antonie Elliger). Fraaie schouw en uitzicht op de tuin. Recent aangebrachte plafondschildering, historiserend naar het zeventiende-eeuwse origineel. Etage: grote en lichte woon- of werkkamer in het voorhuis. Fraai balkenplafond, schouw en openhaard. Slaap- of werkkamer in het achterhuis (ca. 44 m²) met aangrenzende pantry. Tweede etage: grote en hoge woonkamer met vide, royale werkkamer aan de voorzijde. In het achterhuis een eigentijdse functionele keuken en een ruime eetkamer. Derde etage: in het voorhuis, grenzend aan de vide van de woonkamer, een royale slaapkamer met badkamer en walk-in closet. In het achterhuis: ruime slaapkamer (ca. 32 m²) met kleine badkamer en walk-in closet. Vierde etage: grote, oningedeelde zolderetage (94 m²) boven het gehele voorhuis.

Ligging

Aan de Keizersgracht in het centrum van Amsterdam, ter hoogte van de Negen Straatjes en op drie minuten lopen van de Westerkerk. Uitstekende kunst-, cultuur- en winkelvoorzieningen op loopafstand.

Tuin

Schilderachtige stadstuin, aangelegd als Italiaanse ruïnetuin, met waterpartij en diverse terrassen. De ruimte tussen het voor- en achterhuis fungeert als lichtschacht voor de keuken in het souterrain.

Bijgebouwen

Geen

Bijzonderheden

Rijksmonument. Geplaatst op de lijst van meest belangrijke historische interieurs van de RCE.

Onderhoud

Goed. Recent gerenoveerd met hoogwaardige materialen.

Energielabel

Niet vereist.

Bouwkundige staat

Goed. Recent gerenoveerd met hoogwaardige materialen. De bouwkundige staat van het pand is uitgebreid beschreven in een onafhankelijk bouwkundig rapport.

Bestemming

Woonhuis, kantoor aan huis.

OpleveringCompletion

Verkocht

Koopsom

Verkocht

Wilt u teruggebeld worden?

Biltstede Makelaars